Heräsin klo 5:30. Lähdin kävellen kohti eilen valitsemaani paikkaa, jossa voisin yhdistää jumalatarpatsaan silhuetin auringonpimennyskuvaan.
Saavuin puistoon klo 6:37, siis myöhässä, koska pimennys on 2 päivän kuluttua klo 6:25. Taivas oli paksusti pilvessä eikä aurinkoa näkynyt. Odotin tunnin, mutten nähnyt aurinkoa. En saanut varmuutta mihin kameran jalusta tulee.
Jotkut nukkuivat penkeillä puiden alla. Muuten puistossa ei ollut niin paljon hulinaa kuin eilen. Hyvä. Ei haittaa kuvailua, jalustan voi asemoida vapaasti.
Takaisin kävellessä havaitsin, että Bhopalin Lower Lakea käytetään kilpasoutuharjoitteluun.
Hotellilla söin seisovasta pöydästä tukevan aamiaisen ja buukkasin itselleni käynnin Sanchissa, joka on Unescon maailmanperintökohteiden listalla (kuten Elephanta-saari). Sovin raamit matkanjärjestäjän kanssa ja sain oman kuskin 8 tunniksi. Kuski ei juuri puhunut englantia, mikä sopi, koska halusin nukkua autossa.
Auton kerran pysähtyessä otin kuvan intialaisesta tavasta muokata maata. Kaksi miestä vasemmalla heiluttaa keppiä käsissään eteen, taakse, eteen, taakse. Kolmas mies painaa kuokan kärjen maahan oikealla hetkellä.
Sanchia alettiin rakentaa 200 eKr. Se on Intian parhaiten säilynyt buddhalainen keskus.
Tai keskus ja keskus, sillä aktiivinen keskus tämä ei ole. Koska intialaisten mielestä buddhalaisuus on hindulaisuuden osajoukko (heidän mielestä buddha on vain yksi vishnun inkarnaatioista), ei Intiassa ole kuin vain vähän buddhalaisia.
Entä sitten Sanchin stupat, mitä ne ovat? Stupat ovat buddhalaisten pyhimysten hautakumpuja, siis noita pyöreitä yllä olevassa kuvassa.
Mennään lähemmäs. Aidan ympäröimä stupa numero 1 on suurin.
Portti eli torana johtaa stupan alueelle. Niitä on neljä, yksi kullekin pääilmansuunnalle.
Juuri portit ovat Sanchissa hienoimpia. Yksityiskohta: norsut kannattelevat portin yläosaa. Nymfi roikkuu mukana.
Hei tämähän on melkein eroottista. Entä muut portit? Alla kannattelutehtävä on annettu vatsakkaille miehille.
Muuten pylväät on kuvitettu kertomaan tarinoita buddhan elämästä. Alla olevien ihmispäiden koko on kivessä noin 4 senttiä. Erinomaisen ilmeikästä.
Kiva juttu, että buddhakin kävi melomassa.
Yhtään istuvaa buddhaa ei stupa 1:n pylväissä ole. Selitys on yksinkertainen: istuvan buddhan hahmo keksittiin vasta 400 vuotta pylväiden teon jälkeen, 300 jKr tai myöhemmin.
Istuvia buddhiakin Sanchissa on, mutta vain myöhemmin rakennetuissa osissa.
Palataanpa eroottisiin aihelmiin:
Keitä olivat nämä taidokkaat veistäjät, joiden annettiin veistoksillaan suorastaan haastaa koko askeettinen buddhalaisuus? Sitä ei tiedetä, mutta voin vain ihailla vapautta, jonka taiteilijat ovat saaneet pitää.
(Eikös muutama viikko sitten Suomessa jostain taidenäyttelystä poistettu teoksia, jossa presidentti Tarja Halonen oli kuvattu alastomana tai viiksekkäänä? Onko Suomessa vähemmän taiteellista vapautta kuin siinä yhteiskunnassa, joka rakensi Sanchin stupat?)
Mitä muuta? Buddhalaismunkkejakin Sanchissa näkyi, mutta arvelen heidän olleen ulkomaalaisia turisteja, koska kuvasivat kameroilla patsaita.
Naiset kantoivat multaa rakentaakseen jotain muodostelmaa ruohikkoon.
Sanchin jälkeen pyysin ajamaan vielä hindulaiseen Udaigiriin, mutta se ei ollut mitään buddhalaiseen Sanchiin verraten. Alla ainoa mielenkiintoinen taidokas reliefi eli 4-metrinen sikajumala. En osaa selittää sen tarkoitusta, koska minua kävelytti siellä mies, jonka englanti ei ollut riittävä.
Nyt täytyy lopettaa, koska käytän tätä miniläppäriä hotellin katetulla pihalla, jonne on tullut hyttysiä (hotellihuoneeseen langaton internet ei yllä). Minulla ei ole malarialääkitystä ja ne pistelevät. Lasken kuitenkin sen varaan, että olen täällä niin lyhyen aikaa, ettei haittaa.
Mainitsen vielä, että koko päivä oli pilvinen ja että niin olisi ennusteiden mukaan myös pimennyspäivä. Teen huomenna päätöksen miten siihen suhtaudun.
Briefly in English. Photos from Sanchi stupas, one of Indias fantastic world heritage places.
Kommentit