Tämä kirjoitus kuuluu sarjaan Melottuja jokia, jonka kirjoitin alun perin Avokanoottiyhdistyksen foorumille, mutta koska se on vain jäsenille, kopio tänne on paikallaan. Linkki Keravanjoen virtaamiin tässä.

* * *

(Kirjoitettu 25.4.2010:) Keravanjoen järkevästi melottavissa oleva yhtenäinen pätkä ulottuu Kellokoskelta merelle. Meloin sen lauantaina 24.4.2010. Mittasin GPS:llä melonnan pituudeksi 54 km + raahasin patojen ohi 700 metriä. Melonta-aikaa liikkeessä kertyi 8 tuntia, kokonaisretkiaikaa ensimmäisestä melanheilautuksesta viimeiseen 11 tuntia. Erotus 11 - 8 = 3 tuntia kului evästelyyn 1 tunti, raahaukseen 40 min, kaatuneiden puiden ohitukseen 50 min, koskien tarkasteluun 30 min.

kerava_kooste_20100424_720.jpg

(Tai no okei, voi Keravanjoelle ylempääkin lähteä kuten tein 16.4.2005. Silloin meloin Ridasjärveltä Kellokoskelle, joka oli kirjanpitoni mukaan 21 km. En suosittele. Retki kesti 10 tuntia sisältäen paljon pusikkoja ja metsäraahausta.)

Logistiikka: Menin junalla Purolaan kumikanootti kassissa. Otin taksin Kellokoskelle. Vanhankaupunginkoskella kamat kanootti takaisin kassiin ja bussilla kotiin.

Lähtöpaikka Kellokoskella: Puisto kohdassa, jossa Vanha valtatie ylittää Keravanjoen (puistossa on kioskirakennus ja reilusti tilaa jättää auto parkkiin).

Lähtöpaikka - Vanha Lahdentie: 6,25 km, helppo melottava, 2 melko helposti metsän kautta kierrettävää kaatunutta puuta, virta auttoi 1,5 km/h. Pätkän erikoisuus on S-mutka joessa, jolloin joki alittaa Helsinki-Lahti-junaradan 3 kertaa (kuvakoosteessa alempi panoraama).

Vanha Lahdentie: Tätäkin olen joskus käyttänyt Keravanjoen melonnan alkupaikkana.

Vanha Lahdentie - Lemmenlaakson pato: 3 km, helppo melottava, ei esteitä, viimeiset 2 km vesi ei virtaa, koska on patoaltaana.

Lemmenlaakson pato: Raahaus 150 metriä vasen puoli (kuvakoosteen vasen alanurkka).

Lemmenlaakson pato - Sipoontie/Rajakulmantie: 3,75 km, tämä kaunis erämainen pätkä on Lemmenlaakson luonnonsuojelualue, joki kulkee kanjonissa (kuvakoosteen alarivi), paljon kaatuneita puita. Joitakin esteitä ei voinut jyrkkien rantojen takia ohittaa maitse vaan on punnerrettava yli/läpi/ali. Ota oksasaha mukaan (minulla ei ollut). Laskin yhteensä 8 estettä, joiden ohittamiseen kului yli 2 minuuttia (pahin 15 minuuttia) = 40 minuuttia melontaa, 40 minuuttia esteiden ohittelua. Tuolla pitäisi käydä ensi talvena moottorisahan kanssa. Kuka lähtee? Tarvitaanko lupa? Riittääkö oma lupa?

Sipoontie/Rajakulmantie - Keravan kivisilta: 10,5 km, helppo melottava, ei esteitä, virta auttoi 1,5 km/h, alkumatkalla metsätaipaleita ja melko erämaista, lopussa ohitetaan Keravan vankila, jolloin maihinnousu joen oikealle puolelle on kielletty, alitetaan Vanha Lahdentie ja Lahden moottoritie.

Keravan Kivisilta: Hyvä paikka aloittaa tai lopettaa lyhyempi melonta. Keravan rautatieasemalle on matkaa 1,5 km. Sillan kuva kuvakoosteessa ylimpänä.

Keravan kivisilta - Korson Jokivarsi: 7,25 km, helppo melottava, ei esteitä, virta auttoi 2 km/h, nähtävää ei juuri ole, joki kulkee teitten välissä.

Korson jokivarsi - Tikkurilan pato: 11 km, pätkä sisältää 4 kivistä koskea (Matarinkoski, Pikkukoski, Hanabölenkoski ja nimetön koski), joista kaikki ovat jotenkin sekavia, koska selkeää laskulinjaa ei ole, Matarinkoski on näistä helpoin, Pikkukoskessa sähläsin (5 litraa vettä kanoottiin, lopussa menin kivelle, putosin kanootin lattialle estäessäni virtaa vääntämästä kanoottia poikittain), Hanabölenkoskessa sähläsin (laskulinja piti säveltää lopussa, kun suunnitelma ei pitänyt), nimetön koski meni hyvin (ahdas linja, koska mennään läheltä silta-arkkua). Kuvia ei ole, koska olin pakannut kameran turvaan.

Tikkurilan pato: Ohitus vasen puoli 250 metriä ja rautatiealikulun kautta Heurekan tiedekeskuksen pihaan.

Heurekan tiedekeskuksen piha - Vanhankaupunginkoski: 12,25 km, helppo melottava, Kirkonkylänkosken ohitin vasemmalta 250 metriä, kuvakoosteen 2-aukkoinen kaunis kivisilta on tämän jälkeen. Kun Keravanjoki yhtyy Vantaanjokeen, Vanhankaupunginkoskelle on 6 km.

* * *

Jälkikirjoitus 30.5.2010: Yllä oleva tarina perustuu virtaamaan 10 m3/s (mittauspiste Hanala). Joki on suureksi osaksi melottavissa, kun Hanalan virtaama on 2 m3/s, mutta Matarinkoski, Pikkukoski ja Hanabölenkoski vaatinevat leveytensä vuoksi 5 m3/s.