- Turva yksi, partio 320 keskeyttää rastilla 4C.
- Bussi kuittaa, partio 320 keskeyttää, hakeeko turva kaksi.
- Turva kaksi, tullaan hakemaan.

Avokanoottiyhdistys järjesti Erämelonnan SM-kisat 13.-15.5.2011 Helsingissä. Rastitehtäviä haettiin Laajalahden eri puolilta ja lähivesiltä. Samalla kisaajat meloivat kahdessa päivässä 30-40 km.

Lauantaina 14.5.2011 tuuli nousi ankaraksi, 11 m/s. Kisan alkua lykättiin 2 tuntia, kunnes lähtömerkki annettiin. Itse seurasin kisaa turvavene ykkösessä veneen omistajan Mika Sigvartin kanssa. Turvavene ei ollut turha vene, sillä neljä partiota keskeytti kovaan keliin aaltojen loiskiessa sisään. Alla tunnelmia.

Lauantai klo 11. Soutustadionilta lähtee 47 toivekasta partiota.

1305644345_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Ruoholahden kanavan rasti 2.

1305644365_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Sivumennen sanoen turvaveneessä en ollut tietoinen mitä tehtäviä partiot suorittavat. Kysymykset ja vastaukset luin vasta jälkikäteen täältä.

Ruoholahden jälkeen turvaveneemme liikkui viimeisten melojien tahdissa. Itätuuli häiritsi etenkin ylitystä Lauttasaaresta Mustasaareen. Alla oleva kuva = Partion 320 kanootti miehistöineen on nostettu turvavene kakkoseen ja kuljetetaan takaisin soutustadionille.

1305644399_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Meidän turvaveneestä jäi kameraan vain alla oleva kuva (sadekatos kiinnitettynä) samalla kun viimeinen partio rantautuu yötauolle.

1305644418_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Yön nukuin soutustadionin katsomossa. Isoin laavu, jossa olen kuunaan nukkunut!

1305644435_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Sunnuntaina järjestäjien aamiainen ja ohjeistusta.

1305644462_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Takaisin toimintaan. Sunnuntaina ehdin kuvata Taivalsaarta eli kisakeskuksen aluetta. Kisakeskuksen bussi, myös turvaveneiden johtokeskus.

1305644478_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Leirikenttä on jo teltoista tyhjä. Eilen keskeyttänyt partio 320 nautiskelee vapaapäivästä kodassa.

1305644500_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Sunnuntain aamutehtävänä raappanan tulet. Partiot ryhtyvät toimeen. Nopeimmilla palaa jo.

1305644517_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Savua.

1305644582_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Lettutaikinan haku.

1305644558_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Puhallus, lisää tulta.

1305644637_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Valokuva. Tästä letusta tulee hyvä.

1305644538_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

.. mutta tulikin kokkelia.

1305644599_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tuomari on ankara.

1305644620_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Joku sanoi, että ensimmäiset ovat jo matkalla rasteille. Siispä veneeseen, sillä sunnuntaina saimme ohjeen liikkua kärkiporukan vauhtia.

Munkkiniemen rastilla 12 oli tehtävänä pelastaa juopunut vedestä. Tuomari arvioi.

1305644676_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tarvontien rastin 13 tehtävä jäi minulle hämäräksi.

1305644660_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Pikku-Huopalahden rastilla 14 tehtävänä oli sauvominen (=näppärä mutta taitoa vaativa keino nousta koskia ylös). Nelosen uutiset teki sieltä pienen videojutun, jossa turvaveneemme vilahtaa taustalla kohdassa 0:39.

1305644693_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Siinäpä tärkeimmät. Kokonaisuudessaan kisat onnistuivat erinomaisesti, ainakin päätellen mitä palautetta kuulin kilpailijoiden välittäneen järjestäjille. Hauska kokemus myös minulle. Turvavene 1 kiittää kilpailupäällikkö Jaakko Mäkikylää, ratamestari Eppu Blomqvistia ja turvaryhmän päällikkö Janne Janhusta sekä kilpailijoita hyvästä hengestä.

Ai niin, tulokset täällä.